ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ
Δυναμική έγκαιρη και αιχμηρή ενημέρωση
Λίγα λόγια για εμένα
ΟΙ κοινωνικές απόψεις και αντιθέσεις δημιουργήθηκαν για να σας ενημερώνουν σφαιρικά με θέματα της Επικαιρότητας.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ


ΤΟ ΕΥΡΩ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΕΣΩΣΤΡΕΦΕΙΑ!
349 αναγνώστες
Κυριακή, 24 Νοεμβρίου 2013
10:33

 

Μια πρόσφατη έρευνα της Endeavor Greece περιέχει ορισμένα πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία. Σύμφωνα με την έρευνα, το 90% των νέων επιχειρήσεων που ιδρύονται στοχεύουν στην ντόπια –και όχι στην διεθνή- αγορά. Πρόκειται για επιχειρήσεις προσανατολισμένες στη μαζική εστίαση και στις λιανικές πωλήσεις ρούχων, υποδημάτων και λοιπών ειδών άμεσης κατανάλωσης. Με άλλα λόγια, όπως παρατηρεί ο συνάδελφος Α. Παπανδρόπουλος «οι 9 στις 10 νέες επιχειρήσεις εξακολουθούν να αναπαράγουν το εσωστρεφές και μη παραγωγικό μοντέλο του παρελθόντος».

Τα σκληρά αυτά στοιχεία καταρρίπτουν ολοκληρωτικά μία βασισμένη σε ευσεβείς πόθους φημολογία που διαδιδόταν τον τελευταίο καιρό, σύμφωνα με την οποία μέσα από την κρίση έχουν αναδειχθεί νέες μικρές εξαγωγικές επιχειρήσεις, διοικούμενες από νέα παιδιά, με νέες ιδέες μπλα, μπλα, μπλα. Τίποτα από αυτά δεν έχει συμβεί. Το «νέο» στην Ελλάδα αποτελεί κλώνο του «παλιού». Υπάρχουν ασφαλώς πολλοί πολιτισμικοί λόγοι που καλλιεργούν την εσωστρέφεια. Απλά και μόνο το γεγονός ότι το τρίτο σε μέγεθος κόμμα θεωρεί πιθανότατα την γνώση ξένων γλωσσών «ύποπτη» ή το γεγονός ότι δεν υπάρχει ούτε ένας ξένος καθηγητής που να διδάσκει στα ελληνικά ΑΕΙ, είναι ενδεικτική της χώρας στην οποία ζούμε.

Όμως, το πιο ενδιαφέρον με αυτά τα στοιχεία είναι ότι αποτελεί ένα ακόμα ισχυρό επιχείρημα υπέρ της υποτίμησης (που προϋποθέτει φυσικά εθνικό νόμισμα). Είναι προφανές ότι η έλλειψη προσανατολισμού στις διεθνείς αγορές αντανακλά την έλλειψη ανταγωνιστικότητας. Αν τώρα η έλλειψη ανταγωνιστικότητας, όπως υποστηρίζεται, οφείλεται εξ ολοκλήρου στη μη λήψη διαρθρωτικών μέτρων και στην υψηλή φορολογία αυτό θα αφορούσε όλες τις επιχειρήσεις -δεν θα έπληττε ιδιαίτερα τις εξαγωγικές επιχειρήσεις.

Άρα μπορούμε να συμπεράνουμε στην προκειμένη περίπτωση ότι ο κυριότερος λόγος που καθιστά τα ελληνικά προϊόντα μη ανταγωνιστικά είναι οι σχετικά (με την ποιότητα) υψηλές τιμές. Ο Έλληνας επιχειρηματίας δεν στρέφεται στην διεθνή αγορά επειδή γνωρίζει ότι τα προϊόντα του δεν έχουν στον ήλιο μοίρα σχετικά με τα φθηνότερα ανταγωνιστικά προϊόντα. Αυτός δεν είναι ασφαλώς ο μόνος λόγος, όμως είναι ένας σημαντικός λόγος.

Όσο αναπαράγεται αυτό το μοντέλο εσωστρέφειας, τόσο η ανεργία θα παραμένει στα ύψη. Με τον δημόσιο τομέα να μην αποτελεί πια δεξαμενή προσλήψεων και με μία μικρή και φτωχή ντόπια αγορά, η μόνη ελπίδα για απορρόφηση της ανεργίας θα ήταν η διεθνής αγορά. Όμως όσο η Ελλάδα θα παραμένει δέσμια ενός σκληρού νομίσματος που επιβάλλει υψηλές τιμές τόσο θα αναπαράγεται το εσωστρεφές μοντέλο το οποίο ασφαλώς δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ανεργίας. Είναι ίσως ένα από τα πιο ενδιαφέρουσα παράδοξα της νεοελληνικής ιστορίας ότι η υιοθέτηση ενός διεθνούς νομίσματος νομοτελειακά οδήγησε την χώρα στην οικονομική εσωστρέφεια.

 

Αξιολογήστε το άρθρο 
Δεν έχει αξιολογηθεί
 Εκτύπωση     Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog
Μια ιστοσελιδα με πλούσια θεματολογια από τον Ελληνικό και Διεθνή χώρο.
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις